Εκτύπωση

«Θα τα καταφέρω»

Είναι πιο εύκολο να αντιμετωπίζουμε μία ανεπιθύμητη συμπεριφορά σ’ ένα παιδί ως μία ικανότητα που οφείλει ακόμα να μάθει. Φανταστείτε ότι είστε γονιός ενός ζωηρού 7χρονού αγοριού, σας μιλάει η δασκάλα του και σας λέει: «ο γιος σας συμπεριφέρεται απέναντι στους συμμαθητές του επιθετικά». Πώς πιστεύεται ότι θα αντιδρούσατε; Θα ευχαριστούσατε την δασκάλα για αυτή την επισήμανση; Αμφιβάλλω, ειδάλλως θα ήσασταν η εξαίρεση. Ως γονιός ενδεχομένως θα αισθανόσασταν πως σας επιτίθενται και θα αμυνόσασταν ρίχνοντας σε άλλους την ευθύνη, ή ίσως λέγατε, «στο σπίτι δεν φέρεται ποτέ έτσι». Πώς όμως θα αντιδρούσατε αν σας έλεγε τα εξής: «Μίλησα με τους συναδέρφους μου και σκεφτήκαμε ποιο πράγμα θα ήταν καλό να μάθει ο γιος σας, συμφωνήσαμε πως ίσως θα έπρεπε να εξασκηθεί στον αυτοέλεγχο, να μάθει να μένει ήσυχος, ακόμα και αν οι άλλοι δεν είναι ευγενικοί μαζί του. Τι λέτε εσείς για αυτό;» Πώς θα αντιδρούσατε τώρα;

 

Δεν είναι πάντα εύκολο, να βλέπουμε τις δυσκολίες του παιδιού ως ικανότητες που πρέπει να μαθευτούν. Σε αυτή την περίπτωση μας βοηθάει να αναρωτηθούμε το εξής: Τι πρέπει να μάθει το παιδί, για να εξαφανιστεί το πρόβλημα; Όταν αναρωτιέστε τι είναι αυτό που πρέπει να μάθει, διατυπώστε την ικανότητα με τρόπο που να δηλώνει τι πρέπει να μάθει και όχι τι πρέπει να σταματήσει. Παραδείγματος χάρη, όταν ένα παιδί παίζει με το φαγητό, η ικανότητα που πρέπει να μάθει δεν είναι να σταματήσει να παίζει με το φαγητό, αλλά το να τρώει με σωστό τρόπο. Διατυπώνουμε την ικανότητα πάντα θετικά, έτσι αλλάζει και η δική μας συμπεριφορά απέναντι στο όλο ζήτημα. Είναι πιο ευχάριστο να μιλάμε για κάτι που μαθαίνει το παιδί από το να μιλάμε για κάτι που θα έπρεπε να σταματήσει. Τα περισσότερα παιδιά αντιδρούν θετικά όταν πρόκειται να μάθουν κάτι καινούργιο. Αν δεν τα μαλώνουμε για μια ανάρμοστη συμπεριφορά, αλλά συζητάμε μαζί τους για την συμπεριφορά που θα ήταν καλό να υιοθετήσουν, αντιδρούν τις περισσότερες φορές θετικά.

Μιλώντας με σεβασμό με το παιδί, προτείνοντας του μια ικανότητα που θα ήταν καλό να μάθει, αυξάνουμε τις πιθανότητες να συμφωνήσει και να προσπαθήσει. Το να μάθει ένα παιδί κάτι νέο δεν είναι και τόσο εύκολο, πρέπει να καταφέρετε να το ενθουσιάσετε, να το παροτρύνετε και να το ενισχύσετε. Το παιδί χρειάζεται να έχει την ανάλογη ενθάρρυνση για να πειραματιστεί με κάτι νέο.